Lean

Potęga pytania “Dlaczego?”

Współczesny świat stara się wszystko zrównać ze statystykami. W jaki sposób kupujemy nowy telefon? Weryfikujemy, który sprzęt ma lepsze parametry. Czy kandydat posiadający 5 na 6 pożądanych umiejętności faktycznie jest lepszy od tego, który ma zaledwie 2 na 6 ? Czy są jakieś cechy ważniejsze od suchych liczb?


Długo się zastanawiałam jak zacząć. Może się wydawać, że to jest spowodowane tym, że w tej książce nie ma nic nadzwyczajnego a ja chce po prostu coś wrzucić. Tak nie jest. Jeżeli jakaś pozycja wg mnie nie jest warta uwagi to po prostu jej Wam nie przedstawiam.
Z tą książką jest totalnie inaczej. Zmieniła ona postrzeganie moich zadań oraz sposobu bycia.

Fenomenem tej książki jest zawarte w jej odkrycie sukcesu pytania Dlaczego?. Początkowo przykleiłam książce łatkę, że cała jej zawartość to lanie wody – szybko jednak to myślenie porzuciłam. Dostrzegłam jak często się łapię na wspomnianym a niekonicznie efektownym myśleniu pewnymi kryteriami.

Bardzo często nasze wypowiedzi są przepełnione treścią co należy zrobić bądź jak. Przyzwyczajeni jesteśmy do realizacji poleceń w postaci listy zadań i w ten sam sposób staramy się przekazywać zadania innym a realizacja projektów często polega na znalezieniu sposobu na to jak dany punkt odhaczyć.

Złoty krąg

W książce jest przytoczony tzn. złoty krąg. Jest on jak analogią do działania firmy.

Złoty krąg na podstawie S. Sinek „Zaczynaj od dlaczego”

CO – każda firma wie co wytwarza, jakie są jej produkty, typu szkolenia BHP czy produkcja długopisów;

JAK – niektóre firmy też wiedzą jak to wytwarzają, co się na to składa; zwykle czynniki jak nie są tak oczywiste jak sam produkt więc bardzo często służą one jako wyróżnik na rynku – np. mamy najnowszą technologię bądź sprzęt;

DLACZEGO – szukać ze świeczką osoby która znalazłaby odpowiedź na pytanie dlaczego dana firma prowadzi taką a nie inną działalność, jaki jest jej cel, przekonanie.

Skupianie się na samych produktach prędzej czy później przełoży się do tego, że w pewnym momencie mówiąc o danej firmie nie będziemy widzieć ludzi za nią stających, jej misji lecz tylko dany produkt typu np. żelazko. Przykładem złego definiowania rozwoju dalszych perspektyw może być przykład kolei w Ameryce w XIX w. owe przedsiębiorstwo tak bardzo skupiło się w pewnym momencie na inwestowaniu w kolej i co za tym idzie w szyny, że nie dostrzegli rodzącej się konkurencji w postaci lotnictwa. Ich działanie nie było podyktowane odpowiedzią na pytanie „dlaczego chcą być liderem komunikacyjnym i co należy zrobić aby nim zostać” lecz skupieniem się na tym „co należy zrobić aby jak najwięcej ludzi przewozić koleją?”.

Czasem tak bardzo wpadamy w wir robienia czegoś, że nie zastanawiamy się nawet czy to jest jeszcze zasadne. Próbujemy odhaczyć kolejne zadania z listy nie patrząc na boki, co robi konkurencja. A ona nie śpi. I się rozgląda. W działaniach na rynku nie chodzi o to, aby gromadzić swoje zdobycze lecz aby poszerzać swoje możliwości. I zamiast skupiać się na produkcje, cofnąć się do idei jaka nam przyświecała zakładając dany biznes.

Wspomniana książka, zwraca także uwagę aby pracując (a nawet zatrudniając osoby) nie skupiać się na tym, co dana osoba powinna umieć (co zwykle jest wyszczególnione w ofercie pracy od myślników) lecz czy złapała naszego bakcyla i podziela go. Wtedy niedostatki umiejętności szybko zrekompensuje szybkie szkolenie, instruktaż a zapału, chęci nikt nam nie stworzy u pracownika.

Książkę uważam za must to read. Jest interesująca i w sposób satysfakcjonujący pokazuje nam system skutecznego działania. Polecam!

PS Jest i druga część, która niedawno wyszła! W wolnej chwili i ją pochłonę.

Przygotowane na podstawie „Zaczynaj od dlaczego” Simon Sinek

Okładka książki „Zaczynaj od dlaczego” S. Sinek

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *