7 elementów, które mogą wzmocnić Twój projekt

Nasze życie składa się z projektów o różnym poziomie trudności – projektem może być realizacja zakupów w umówionym miejscu, przygotowanie ogrodu na wiosnę bądź przestawienie fabryki na drugi koniec globu. Co zrobić aby projekt nie podupadł zaraz jak zapłonie żarem? Na szczęście znalazłam kilka wspozówek w pewniej książce…

Książka „Mała, wielka zmiana”

Jak w poście wcześniejszym wspomniałam wyżej wymieinona książka okazała bardzo interesującą lekturą pełną ciekawych wskazówek jak się okazoło także w temacie projektów 🙂

1. Wartość działania

Czynniki motywujące są różne – poprzez korzyści materialne aż po niechęć poniesienia  szkody. Jednak który bodziec jest efektywny i utrzymuje się długo? A może lepiej zwrócić uwagę na to dlaczego została stracona motywacja danej osoby? Często człowiek traci poczucie sensu i ważność własnej pracy, wtedy motywowanie korzyścią osobistą w postaci bonu podarunkowego bądź wykwintnej kolacji może okazać się mało skuteczny. Ludzie potrzebują widzieć pozytywne rezultaty swoich zadań bo dzięki temu nabierają zapału na następne aktywności. Każda praca ma swój cel i warto aby osoby pracujące zawsze go widziały. Dlatego dobrze jest np. zbierać pozytywne opinie klientów naszych procesów i przedstawiać je pracownikom aby widzieli przełożenie swojej pracy na satysfakcje klienta.

2. Działanie schematem bądź losowo

Współcześni ludzie są nie tylko zapracowani ale także przytłoczeni informacjami ze wszech stron dlatego uwolnienie ich od dokonywania wyborów może poskutkować, że będą bardziej ochoczy do działania bo cel zdaje się być łatwiejszy do osiągnięcia. Jeżeli stoisz przed zadaniem do którego nie pałasz zapałem postaw sobie sztywne zasady i ich przestrzegaj. Eliminując niektóre punkty decyzyjne  w projekcie sprawisz, że będzie on prostszy do zrealizowania. Jeśli jednak osobiście jesteś bardzo zaangażowany w projekt możesz pozwolić sobie na elastyczne podejście do jego realizacji. harmonogram

3. 20% zrobionego lepsze niż 80% do zrobienia

Ludzie bardziej skupiają się na małych postępach zadania niż na ogromie drogi przed nimi. I tak np. jeżeli wykonają 20% zadania a w ciągu następnego dnia wykonają następne 20% to poszli do przodu o 100% w stosunku  do poprzedniego statusu. Inaczej sprawa miała by wydźwięk gdybyśmy powiedzieli na początku, że jest do zrobienia 80% zadania.. a nazajutrz 60% do końca. Postęp jest ale zrobiliśmy 25% tego co jeszcze było przed nami. W obu przypadkach została wykonana taka sama  pracy, projekt w podobny sposób się posunął do przodu lecz operujemy innymi procentami w związku z tym raz 100% zrobiliśmy a innym razem 25%. Gdy nie chcemy stracić zapału do projektu warto skupiać się na małych odcinkach. I tak np. jednego dnia przekazać że jest już zrobione 40% zadania a w następnym tygodniu powiedzieć, że o końca zadania zostało tylko 35%!  (hipoteza małego odcinka)

4. Jutro jest już za 24 godziny

Kupując dla kogoś bon podarunkowy zwracamy często uwagę, jaki jest termin realizacji i wydaje się nam, że im będzie on dłuższy tym lepiej. Badania pokazują, że ludzie częściej realizują bony, które mają niedługi czas na jego realizację. Jeżeli wiemy że jeszcze nie trzeba dokonać zakupu to.. go odkładamy w czasie. Z projektami jest podobnie. Jeżeli termin projektu jest długi to znajdujemy czas na wszystko inne co wpada a realizację głównych zadań przesuwamy w czasie. Mając duży projekt warto go podzielić na mniejsze części i wyznaczać pośrednie cele. Także jeżeli chcemy aby o określonej godzinie ktoś się z nami spotkał należy nie tydzień, nie 3 dni ale np. dzień przed spotkaniem przypomnieć mu o tym. Dodatkowo warto nie zapomnieć o jakiejś nagrodzie za zrealizowanie zadania – coś słodkiego, odcinek serialu czy też rozdział ulubionej książki.

5. Pomocna dłoń

Trudno wiedzieć wszystko. Czasem niesłusznie stwierdzamy, że ktoś nam nie będzie chciał pomóc w związku z czym nie pytamy kogoś o to a następnie głowimy się nad zadaniem. Jeżeli czujemy dyskomfort prosząc kogoś o wsparcie warto wspomnieć, że te osoby także mogą nas poprosić o poomoc gdyby mieli problem z zaganieniem, które jest nam dobrze znane. Wtedy ludzie proszący o pomoc nie czują dyskomfortu a pomagający czują, że mogą liczyć na odwdzięczenie się im za to. (reguła wzajemności) Dlatego niewarto tracić czasu na głowienie się czy zagadać z prośbą o pomoc czy nie lecz przystąpić do działania.

6. Krok w tył aby zrobić skok do przodu

Fizyczny dystans miedzy człowiekiem a problem, człowiekiem a przedmiotem sprawia że dana kwestia wydaje się prostsza. Przykładem może być choćby przespanie się z problem jeden dzień, zrobienie przerwy podczas burzliwej narady czy spojrzenie na upragniony sprzęt elektroniczny z oddali. W ramach prowadzenia projektu ta informacja może się okazać przydatna np. w sytuacji gdy długi czas rozprawiamy trudne zagadnienie. Podczas badania przytoczonego w książce występuje sutuacja, w której ludzie podejmują decyzję o kupnie danego przedmiotu otrzymując te same informacje lecz oglądając produkt z dystansu oraz BLISKO. Okazuje się, że ludzie częściej sięgali po towar prezentowany z daleka (wydawał się im bardziej interesujący). To doświadczenie możemy wykorzystać chcąc przekonać kogoś do swojego projektu. W tej sytuacji np. zamiast przedstawiać propozycję na kartach papieru może lepiej je wyświetlić na projektorze. Dystans sprawia, że podjęcie decyzji następuję szybciej.

7. Trening zarządzania błędami

Pewne zdanie mówi, że sukces ma wiele ojców natomiast porażka jest sierotą. I coś w tym jest. Trudno określić w sposób jednoznaczny czynnik jaki wpłynął na kogoś sukces. Całkiem inaczej sprawa się ma z porażką. W przypadku jednego złego posunięcia skutek można zobaczyć szybko (adekwatnie do sytuacji) i zwykle każdy od źródła niepowodzenia szybko ucieka. Skoro przyczynę porażki można szybko zlokalizować to może warto skupić się na niej? Ludzie częściej wyciągają wnioski z informacji negatywnych niż z pozytywnych. Złe doświadczenia na dłużej zapadają w pamięć i w sytuacji gdy stajemy przed jakąś decyzją prościej nam wyeliminować pewna drogą wiedząc, że ktoś decydując się na takie rozwiązanie będąc w podobnej sytuacji poniósł porażkę. Inną cenną wartością podpatrywania złych posunięć u innych jest fakt że wystąpiły u kogoś innego co sprawia że jesteśmy obiektywni w ocenie danej sytuacji i bez uprzedzeń możemy ją zinterpretować. Dlatego warto podpatrywać błędy u innych, dzielić się z nimi z innymi jako przestrogą na przyszłość.

Prowadzenie projektów jest sztuką lecz większym sukcesem jest zrealizowanie zadania do końca.  Pamiętajmy, zrobione lepsze od doskonałego (było już o tym w poście) dlatego skupiajmy się nad realizowaniu zadania a nie szukaniu wyjątków od wyjątków.

Więcej: www.influenceatwork.co.uk

 

 

 

 

***

Przy temacie Mikołajek przypominam temat o przygotowaniu prezentów, które ważniejsze aby były przydatne i satysfakcinujące drugą osobę niż kompletną niespodzianką dla niej.

http://pl.seaicons.com/swiety-mikolaj-ikona-10/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *