6 porad, które pomogą wdrożać zmiany

Wdrażanie zmian nie należy do wydarzeń, na które każdy czeka. Bywa, że budzą one niepokój, niechęć. Zmiany są konieczne w celu utrzymania konkurencyjności wielkich firm jak i nas samych na rynku.

Książka „Mała, wielka zmiana”

Mając za zadanie zmienić proces sama propozycja zmiany jest pierszą połową sukcesu. Największym osiągnieciem jest tą zmianę wrożyć.

1.  Zaplanuj zmianę

Ludzie czasem nie chcą zrobić czegoś co właściwie powinni zrobić ale to niekoniecznie wynika z tego, że tego nie chcą zrobić tylko… nie chcą zrobić tego teraz. Skomplikowane ale tak jest. W inny sposób postrzegane są sytuację, które mają nastąpić za chwilę a inaczej gdy nastąpić mają w czasie późniejszym. Wydarzenia następujące w odległym czasie wydają się bardziej abstrakcyjne więc nie podchodzimy do nich krytycznie. Im sytuacje bliższe tym myślimy o nich szczegółowo i konkretnie. Ludzie po usłyszeniu zmiany, która ma się zadziać lada moment, zwracają uwagę na koszty, jakie w związku z nią występują.  Patrząc na zmianę, która jest w planach i którą odpowiednio wcześniej komunikujemy, to ludzie częściej skupiają się na jej zaletach z niej wynikających i kierują swoje myślenie na te benefity. Strategia taka nazywa się zobowiązaniem odroczonym w czasie . W tym przypadku wprowadzania zmian najpierw poproś daną osobę o wcześniejsze zaakceptowanie jej. Zmiana wdrożona później jest lepsza od niewdrożonej wcale.

2. Inspiruj innymi

Ludzie szybciej akceptują zmianę jeżeli wiedzą, że inni też tak postępują (społeczny dowód słuszności). Dowód tłumu, bo tak to można przeparafrazować mówi, że ludzie są pod dużym wpływem innych osób – zwłaszcza, z którymi się silnie utożsamiają. To zachowanie jest efektem dążenia do podejmowania trafnych decyzji, chęci pozyskania uznania innych, życzliwości oraz postrzeganiem siebie w korzystniejszym świetle. Ważne jest aby proponowana zmiana dotyczyła zachowania, które jest powszechne oraz pożądane. Jeżeli będziemy mówić, że np. tylko 30% osób nie segreguje śmieci to zwrócimy uwagę na niesegregowanie. W takiej sytuacji akcentujemy negatywny czasownik i… ten czasownik zapada w pamięć.

Warto w tym miejscu wspomnieć, że ten sposób budowania komunikacji można wykorzystać w sytuacji jeżeli większość postępuje jak życzylibyśmy sobie tego. W przypadku gdy nie mamy przekonanych do pomysłu osób na pewno nie zmyślajmy danych. Jeżeli kłamstwo wyjdzie na jaw to dana osoba nie będzie już nam wierzyć. Jeśli magicznego pułapu 50% przekonanych osób nie zbierzemy to zamiast wykorzystywać dane procentowe zwróćmy uwagę ile osób popiera dana inicjatywę i wykorzystujmy prawdziwe dane (stan aktualny i przyszły) by przekonać oporników.

3. Ratuj las a nie drzewo

Przekonać człowieka można szczegółem bądź ogółem. Można powiedzieć chroń środowisko bądź zakręcaj kran. Co ma większy przekaz? Okazuje się, że częściej do ludzi trafiają informacje dotyczące ogólnego celu niż wskazanie konkretnych działań. Choć mogłoby się wydawać, że skoro ktoś zadeklarował konkretną chęć działania to inne, przyświecające tej samej idei akcje będą podobnie realizowane. Jeżeli ktoś jest już przekonany do jakiegoś przedsięwzięcia to przekazując mu np. plakietkę/odznakę sprawiamy, że jego zaangażowanie na pewno nie zmaleje a dodatkowo jest on inspiracją dla innych. Wręczając  wszystkim odznaki (bez ich przekonania) sprawiamy, że osoby które ją otrzymały czują się pozbawione wyboru przez co będą jeszcze mniej zainteresowane uczestnictwem w danym przedsięwzięciu. Już małe, dobrowolne zobowiązania zmieniają w ludziach świadomość.

4. Zachęcajmy zimą do nart

Badania dowodzą, że często o podjęciu decyzji nie decyduje sama treść tylko… myśl, jaką ta treść wywołała. Czynnikami wpływającymi na odbiór wiadomości jest jej przejrzystość, struktura oraz logika komunikatu ponieważ ważniejsze od samej idei jest.. jej przekazania innej osobie. Model reakcji poznawczej wskazuje, że za sukcesem przekonania kogoś do zmiany jest jego pozytywny dialog wewnętrzny. Chodzi o to czym skończy się rozmowa myśli odbiory po odebraniu komunikatu. W tej sytuacji warto zastanowić się, w jaki sposób sprawić aby odbiorcy myśleli pozytywnie po Twojej informacji.

Oprócz wartości merytorycznej jakim jest przedstawienie prawdziwych argumentów dotyczących słuszności stwierdzenia warto zwrócić uwagę na czynniki zewnętrzne otaczające je. Jeżeli np. chcemy zwrócić uwagę na ograniczanie cukrów bliskiej nam osobie to warto to przedstawić w momencie gdy ukaże się artykuł w gazecie o cukrzycy czy otylości, zostanie jakiś program wyemitowany ukazujący cukrzycę czy tez inne choroby, które są następstwem nieumiarkowanego jedzenia słodyczy. W ten sposób wzrasta wiarygodność i autentyczność przekazu. Zawsze i ta trzeba być przygotowanym na kontrargumenty dlatego należy się nad nimi zastanowić wcześniej. Dla podkreślenia decyzji można także przywołać wypowiedzi autorytetów w danej dziedzinie. Badania dowodzą, że ludzie znając opinie eksperta w dużej mierze opierają się na niej przy podejmowaniu decyzji, dlatego tak istotne może się okazać dobre słowo szanowanej osobistości w temacie w jaki prowadzimy zmiany.

5.  Podążaj za tym kto wie

Wergiliusz już ponad dwa tysiące lat temu dostrzegł, że warto iść za osobami, które mówią mądrze. Przytoczeni wokół ogromem informacji szukamy szybkich i sprawnych rozwiązań. Czym się kierować szukając swojego mentora? Pewnego swoich racji eksperta czy jednak osobę, która czasem przyznaje się do swojej niewiedzy?

Badania wykazują, że po usłyszeniu opini osoby uznananej w danej dzidzinie zawierającej pewną dozę niepewności ludzie są bardziej skłonni do podjęcia określonych działań. Jeżeli decydent stoi przed bardzo trudnym wyborem to zasłyszana taka opinie może w znaczny sposób na niego wpłynąć. Stąd morał krótki – przekonywanie na siłę swoimi niepodważalnymi racjami może nie przynieść zamierzonego efektu – pozwólmy sobie nie wszystko wiedzieć.

6. Poprzeczka nie do pokonania

Wraz ze zmianą procesu – w firmie bądź prywatnie w naszych domach – zmieniają się nam ich efekty. Mamy np. do dyspozycji 30min i raz wykonujemy w tym czasie 3 herbaty a innym razem 5 herbat. Często zmiana jest wymuszona przez środowisko np. chęć zoszczędzenia czasu w kuchni bądź większą liczbę gości. Chcąc w danym czasie wykonywać zawsze 5 herbat lepiej cel ustalić  jako 5 herbat (punktowo) czy też przedziałowo (4-6 herbat)?

Okazuje się, że choć oboma sposobami przedstawione cele są osiągane  w sposób porównywalny to cel przedstawiony w widełkach wpływa korzystnie na zapał do kojenych wyzwań. Ustalając cel należy pamietać żeby był on ambitny i jednocześnie osiągalny a tym przypadku jedno nie wyklucza drugiego.
Chcąc utrzymać zaangażoanie w realizacji celu lepiej dać sobie jego określone granice niż konkretny pułap.

***

Do książki „Mała, wielka zmiana” w najbliższym czasie nie będę już wracać – pozostałe rozdziały zostawię chętnym do samodzielnego czytania. Książka ciekawa, interesująca i… zmieniająca podejście do wielu spraw 🙂

Więcej: www.influenceatwork.co.uk

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *